رواية عشق ابيض واسود الفصل الثالث والعشرون 23 الجزء الثاني بقلم عائشة الكيلاني
نور اتنهدت بهدوء و تردد:- صح انا حامل و عارفه من يومين حضرتك كنت مش هنا ولا اعرف طريقك علشان اقولك مانت لو مهتم كنت عرفت لوحدك أو حسيت بس انت دايما كدا حاسس زيرو مانت لو كنت بتحس بيا مكنتش سبتني في اكتر وقت محتاجك فيه شكرا
نور خدت الكوبية و قامت طالعت طبعا من غير شبشب أو جزمة :- انا بقا مش قعدلك فيها دا بيبصلي ناقص يضربني ما هو مش فالح غير في كدا والله لوريك يا ياسين
ياسين قام كور ايديه :- لا كدا زودتها
نور لفت وشها له بدموع:- و كمان بتعلي صوتك عليا يا ياسين مكنش العشم يا ابن عمي لدرجة دى انا تقيلة على قلبك عموما هريحك مني
لفت وشها و طالعت على فوق لبنى بصت لاسر:- اي دا
اسر:- مش عارف عجبك كدا يارب تكوني ارتاحتي يا نشرة الأخبار
جميلة بتاكل و هى بتضحك و فرحانة :- ياسين ليا عندك هدية على الخبر الحلو دا اى خدمة
ياسين بصلها:- سبني في وكستي هروح اشوف بت المجانين الى فوق
اسر:- برااحة عليها فاهم اوع تزعلها
ياسين:- انا شكلي متلقي على باب جامع فعلا حاضر يا حاج يا ماشاء الله اخويا و ابنى هيجو الدنيا مع بعض
جميلة:- متخفش يا حبيبي انا هربيهم معاكم
ياسين:- انتوا اصلا عايزين تتربو يا جميلة بس بقا خليني ساكت كفااية اكل ، هو الاكل الى بتكليه بيروح فين
جميلة بابتسامة:- يا عم صلي على النبي في قلبك دى مراتك واكلة اد السفرة دى عشر مرات في الاخر هيجي ساحلية
لبنى:- بسس بطلوا تطويل لسان و انت روح شوف مراتك يا الى معندكش دم ولا احساس
ياسين طالع كانت نور واقفة قدام المرايا و بتجهز حالها و بتعيط بصلها بغيظ و قال:- ممكن اعرف بتعيطي ليه دلوقتي يا بنتي انا اتكلمت ولا جيت جانبك انا حتي لسه مش مستوعب الخبر تقومي تعيطي
نور بصت له:- معلش بقا متجوز نكدية معلش وسع من قدامي
ياسين مسك ايديها:- مكنش دا اتفاقنا يا نور
نور:- انت بتكلمني غصب عنك شوفت بتكلمني ازاى مش دة الانسان الى حبيته ولا دا الشخص الى بيخاف عليا من الهوي انت مبقتش تحبني صح اه انت حتي بطلت تقولها في حد في حياتك صح
ياسين بصلها باستغراب من كلامها الغريب نور تأثر و دموع :- تلقيك تعرف واحدة عليا أو هتتجوز اصل الست بتحس بكل حاجة تجاه جوزها
ياسين ضرب كف على كف:- انتواا ولا بتحسوو ولا بتتهببو انتوا مش بتعملوا حاجة غير النكد و الكدب و الا اي الستات ميعرفوش يكدبو و انتوا ابليس يسقف ليكم
نور شورت على نفسها:- قصدك انى شيطانية يا ياسين
ياسين:- دا كلام دا انتي ملاك برئ دا انتي نسمة و انا الشيطان
نور بعصبية:- طلاقني انا مش عايزة اكمل معاك طلاقني يالا ياما هموت نفسي
ياسين:- حاضر
نور بحزن و دموع:- و قدرت تقوله يا ياسين هونت عليك بعد كل دا عايز تطلاقني
قالتها وهي في حضنه ياسين دا كله مندهش من تقلبات مزاجها رفع ايديه و طبطب عليها بحنان و حب:- و انا اقدر اسيبك يا نور انتي روحي في حد بسيب روحه انتي مراتي و حبيبتي و بنتي عندي نور كبير و كام شهر و نور الصغيرة تنور بيتنا و حياتنا
نور بعدت عنه بغضب:- اي القرف دا اابعد عني و عن طريقي و هطلاقني ساامع بلا بنتك بلا بتاع
نور فتحت الباب و نزلت جري
لبنى بصت ليها بخوف و قلق:- براحة يا بنتي هتقعي مش كدا
نور نزلت و لبست الجزمة:- عمي قول لابنك يطلاقني و يبعد عني مش عايزاه
اسر بص لياسين:- عملت اي يا زفت
ياسين:- هو انا كلمتها
نور:- يعني اي مجنونة بقطع في شعري قصدك اي ، انا سيبهلك
نور خرجت من الفيلا و ياسين وراها ركبت العربية و السواق اتحرك بعد وقت في بيت اهل لبنى
ابتهال:- ايوة يا الى على الباب جاية اهو
ابتهال فتحت الباب نور اترمت في حضنها و قعدت تعيط بشهقات ابتهال بقت تمسح على شعرها بحنان و قلق:- بسم الله الرحمن الرحيم مالك يا بنتي انتي كويسة اتخنقتي مع ياسين
نور:- ا انا مش عايزة اسمع سيرة البنادم دا
ابتهال بعدتها عنها:- طب تعالي يا حبيبتي ندخل نتكلم بدل الواقفة دى اهدي كل حاجة ليها حل
نور دخلت ابتهال كانت هتقفل الباب ياسين حط ايديه على الباب:- وحشتيني يا ست الكل اي الحلاوة دى
ابتهال بصت لياسين بغيظ و بعض الحادة قفلت الباب و قعدوا :- مضايق البت ليه يا اخر صبري
ياسين:- هو انا كلمتها يا جدعان هى الى مش طيقلي كلمة
نور بدموع:- انت تسبني يومين زي الكلبة و ترجع عايزني اخدك بالحضن يا خاين اكيد كنت معاها
ياسين:- ما ترحمني بقااا مع مين يا بنتي انتي عايزة تجنني
نور بدموع:- بصي خليكي شاهدة و بالنسبة انك سافرت يومين من غير ما تقولي ولا تطمني عليك بتعقبني على اي على حبي ليك و بعدين دا موضوع قديم ااه اتهبب اتقدم بس انا حقيقي معرفوش ولا حتي اتكلمت معاه حازم حتي ميعرفش اسمي
ياسين بجنون:- اناا مسك نفسي بالعافية مش عايز اتغبي عليكي
ابتهال بتسمع ببرود و بعدين:- اخرس و بعدين انت بتتكلم معاها كدا ليه غلطان و بتبجح
ياسين :- يا تيته متخلنيش اتعصب
ابتهال ضربته بالشبشب:- تتعصب على مين يالا هاا تتعصب على مين غلطان و تبجح
ياسين:- والله انا حر زى ما الهااانم سافرت و كل حاجة من غير ما تقولي لا و اي تصطاد عريس مانا مش موجود مانا هوي بقاا و فوق كل دا تخرج من غير اذني و تخبي عليا انها حامل يا ماشاء الله على الهنا الى انا فيه كنتي هتقولي امتي انكي حامل لم تولدي ولا لا يبقا عريس و تعزمني على الفرح
نور ببرود:- والله ابنى و انا حره فيه و بعدين انت الى بقلك فترة مختفي و اقولك ليه اصلا
نور قامت استخبت وراء ابتهال
ياسين:- يا تيته ابوس ايدك خليكي محضر خير و ابعدي سبني اربيهاا لانها ساقت في العوج و بعدين فترة اي يام فترة هما يومين اااه
ابتهال ضربته:- يومين يا فرحتي بيك و بتقولها بكل وقاحة يا قليل الادب مراتك منهارة تسيبها و تمشي و بعدين انت الى غلطان
ياسين:- بقا كدا
ابتهال:- أبوة بقا كدا و لو مش عجبك اطلع برا دا بيتها قبل ما يبقا بيتك
ياسين ببرود:- براحتك خاالص انا ماشي سلام
ياسين اتجه لباب فتحو و خرج
نور:- ياسين استنا
ابتهال لفت وشها ليها و ضربتها بالشبشب
نور:- اااع يا تيته مش كدا
ابتهال ضربتها تاني:- من امتي بنتكلم مع أزواجنا بالطريقة دى هاا تسافري من وراه و تخبي عليه انكي حامل انا هربيكي
نور:- والله انا عملت كدا لحد ما اتاكد افرض طالع كاذب هيبقا حلو يعني
ابتهال:- كاذب يا جزمة انا هوريكي روحي على اوضك يانا يا انتوا يا عيال الشاذلي
نور دخلت على جوه اتصلت بى ياسين
ياسين:- افندم
نور:- جزمتك على دماغي بس تعال انقذني من تيته دى ها تموتني يرضيك ام ابنك تموت
ياسين:- للاسف مش هقدر لانى وصلت البيت باي باي
نور بحزن:- تمام يا ياسين سلام
برا ابتهال قامت بملل:- ايوة
ابتهال فتحت الباب:- لا فعلا عندك كرامة
ياسين:- يا تيته والله العظيم انا ما ناقص كفاية عليا اخر صبري الى مش عارف مالها
اتنهد و قال بصوت عالي:- يا نور انا رجعت
جو نور مسحت دموعها بفرح و فتحت الباب واقفت مكانها لم لقيته موجود بجد جريت عليه و حضنته و اكن روحها رجعتلها تاني حضنته بقوة و خوف لا يسيبها اشتياق ياسين برضو نفس الكلام
ابتهال لنفسها:- اي المجانين دول
ابتهال :- ما تلمو نفسكم بقاا ليكم بيت امشو زهقتوني يلا من هنا
ياسين بعد عن نور و قبل جبينها بصلها بهدوء كانت عيونها بتلمع بفرح و حب
نور كانت بتبصله بفرح و ابتسامة اتفجت لم شالها حست بخجل
ابتهال:- يا ابن المجنونة
ياسين:- عن اذنك يا تيته و اسفين على الازعاج
نور سندت راسها عليه مكنتش عايزة تحس باى حاجة غير وجوده و حلمهم نزلوا من بيت ابتهال و ركوب العربية نور سندت راسها على كتفه و غمضت عيونها بارتياح
ياسين بصلها و قال بهدوء:- انتي كويسة تعبانة
نور بهمس:- كويسة طول ما انت جانبي يا روحي
ياسين بصلها و قال لنفسه:- ربنا يهديكي يا اخر صبري
اما في الفيلا
لبنى:- اطلقو نهار اسود الواد اتجنن لا لا ممكن يكون قتلها
اسر بصلها و قال بهدوء:- ربنا يجعل كلامنا خفيف عليكي اطمني يا حبيبتي ابنك عاقل اعقل مني انا شخصياً اي الرضا دا كله عن نور مش دى الخطر على ابنك انتي ل تشدي ياما ترخي مفيش وسط
لبنى :- لان يا روحي سبق و قولت ان انا ام و فهمت غلط مشكلة نور ان ليها اسلوب بيخلي الى قدامها ياخد انطباع غلط عنها و دا الى حصل معايا كنت عايزة راحته و مكنتش اعرف ان راحته مع نور و بعدين انا مربيها مش هبقا انا و الزمن عليها كفاية موضوع اهلها الى اشك انها لسه فاكره لحد دلوقتي و موت امها مرض شاهين الى كان مجننها لا عارفة تعيش زى البنات ولا عارفة تكون حره ف خلاص غلطت و توبت و مش هعمل نور الا انها بنتي زى جميلة و بعدين هى مش مانعة ياسين عننا بالعكس دول بيقعدو هنا اكتر ما بيقعدو في بيتهم
اسر:- مقيمين هنا و لسه
لبنى:: لسه لم يخلفو البيت هيبقا احلي بصوت و شقاوة عيالهم
فوق في اوضة جميلة
جميلة نايمة دموعها بتنزل على المخدة و هى مش قادرة تطلع مشهد سيف و سالي من دماغها ولا مشهد قاسم و نرمين قالت بالم و صوت ضعيف:- ما يمكن المشكلة فيا انا يمكن مش حلوة كفاية ممم رغاية و دا الى خلي قاسم يكرهني
اتنهدت بوجع و حسرة:- اتجوز عليا قبل ما يتجوزني طلاقني تاني يوم و دلوقتي عايش مع مراته في منتهى السعادة ولا اكنه كسرني و سيف هه عارف اكتر حاجة بتوجعني و عملها صح انتي كوبري يا جميلة هو انتي مين يحبك ولا يستحملك سيف اكيد هيرجع لسالي
حطت ايديها في شعرها بانهيار:- هيرجعلهاا هيرجعلهاا ب بعد ما اتعالج و خف بعد ما شيلت همه كله ها يسبني و هيروحلها هو ليه مش حاسس بيا ليه مش شايفني انا مخنوقة
جميلة قامت دخلت غرفة الملابس طالعت فستانها و الجاكيت و خرجت دخلت التواليت غيرت هدومها و خرجت وقفت قدام المرايا لبست إكسسواراتها و ظبطت نفسها و خرجت
لبنى:- جميلة
جميلة لفت وشها كانت لبنى واقفة وراها و مربعة ايديها:- في حاجة يا مامي
لبنى:- في حاجات انتي اي الى عمله في نفسك دا و رايحة فين
جميلة:- مفيش حاجة بس مخنوقة و عايزة أخرج حاسه اني بتخنق
لبنى:- مالك يا حبيبتي
جميلة:- مفيش حاجة يا مامي بس زهقانه ادى كل الحكاية هخرج مش هتاخر انا محتاجة اكون لوحدي
جميلة ودعت امها و نزلت بسرعة ركبت العربية و السواق اتحرك راحت تعمل شوبنج تاني يوم في بيت سيف
سيف:- انت مين
قاسم :- انا اعرفك كويس حتي لو كنت انت مش عارفني
سيف ببرود:- و بعدين
قاسم :- انا جوز جميلة لا كنت متجوزها و طلقتها
سيف:- ممم و جاي عندي ليه
قاسم:- علشان انبهك و اقولك انها واحدة مخادعة و مقرفة انا ارتحتلك ف هقولك على سبب الى طلقتها علشانه
سيف:- و انا مش عايز اعرف
قاسم طالع ظرف:- ازاى بس انت تحديدا لازم تعرف اهو تكون اخد فكرة
قالها و هو بيحط الصور قدام عينيه :- جميلة واحدة مش كويسة للاسف حبي ليها كان عميني ضحكت عليا و رسمت عليا دور الحب
سيف كور ايديه بغضب لكن قال بهدوء:- تمام اطلع برا
قاسم:- جميلة ليها علاقات كتير قبلي و للاسف عرفت كل دا يوم الفرح بعد ما لبست هى دى جميلة تعمل نفسها بريئة و هى من جوا مخادعة جميلة للاسف خانتني و كل يوم مع واحد شكل. ممم سبب انتحارها مش علشان ابوها رفضني سبب انتحارها انها للاسف اخطات في قالت تتجوزني و تنقذ نفسها وووووووو
يتبع
الحلقة 23
منك لله يا قاسم قولت هنخلص منك اي الى رجعك يا تري سيف ها يصدق مين و هيعمل اي و ليه قاسم ظهر دلوقتي بالتحديد و نور بتتصرف ليه كدا و هل هذا تعقل ولا لا و رايكم في سيف و ياسين
عائشة الكيلاني
عشق ابيض واسود 🤍🖤
